سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نغمه

MSC چیست ؟ قسمت سوم جمعه 86/4/8 ساعت 4:10 عصر

این موضوع که در VLR چه چیز هایی ذخیره می شود را در این نوشتار دنبال می کنیم :

TMSI:
این کد شبیه IMSI که همان شماره سیم کارت می باشد هست با این تفاوت که بعد از هر تماس سوییچ موبایل کدی را به صورت هگزادسیمال 8 کاراکتری است به صورت تصادفی به شماره سیم کارت مورد نظر نسبت داده و ابتدا با این کد مشترک موبایل را در صورت تماس گرفته شدن خبر می کند البته این کد قبلا در اختیار گوشی موبایل قرارگرفته ودر حافظه گوشی ذخیره می شود (لازم به ذکر است دوبار شبکه با کد TMSI مشترک را پیج می کند اگر پیدا نشد به فرض اینکه گوشی از این کد خبر ندارد با IMSI پیج می شود که این کد در حافظه سیم کارت موجود می باشد ).
TMSI به چه دردی می خورد ؟
این بخاطر امنیت موبایلی است که به آن زنگ خورده است می باشد چراکه اگر مابه صورت موازی سوییچ پیش فرضی داشته باشیم و از شماره سیم کارت مشترک نیز مطلع باشیم می توانیم آن را پیج کنیم ولی با این کد عملا این مورد غیر ممکن است .

LAC و CI چیست؟
در نوشتار های پیشین گفتم که شبکه موبایل به صورت سلول های 6 ضلعی تقسیم و در نظر گرفته می شود و سایت BTS که غالبا سه جهت (سکتور) دارد بین سه سلول قرار می گیرد وهر جهت یک سلول را پوشش می دهد .در شبکه برای پیدا کردن موقعیت یک مشترک می بایست هر سلول دارای کدی باشد که به این کد CELL ID) CI ) گفته می شود که این کد در ایران 5 رقمی می باشد .
حال یک شهر را به چند منطقه بزرگ که خود این مناطق شامل چندین CI می باشد تقسیم می کنند و به آن LAC می گویند شهری مانند تهران غالبا به چند LAC و شهرهای کوچکتر به یک LAC تقسیم می شوند .کد LAC معمولا 4 رقمی است .
مثال : به طور مثال در میدان ولیعصر تهران یک BTS نصب می کنیم که دارای سه جهت (سکتور ) می باشد به این سلولها مثلا در LAC به شماره 1211 و در CI های 12115 و 22115 و 32115 تعریف می شود و اگر شما تحت پوشش سکتور سوم این سایت باشید در VLR این آدرس ثبت می شود LAC=1211 و CI=32115 و این آدرس شما در سوییچ می باشد.
البته لازم به ذکر است که سوییچ موبایل برای پیدا کردن شما هنگام تماس با موبایلتان مجبور است در کل LAC عمل پیجینگ را انجام دهد .
ادامه دارد...



نوشته شده توسط: علی دادار


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

modir
[عناوین آرشیوشده]